beats by dre cheap

Vanjski imidž BiH: Da nije tužno bilo bi smiješno



U nekoliko navrata komentarisao sam kako mediji u BiH gaje svojevrsni kult crne hronike. U nedostatku pravih vijesti, a zapravo, i ponajviše, pravih novinara i njihovih priča, crna hronika najisplativija je tematika. A hvala Bogu, u našoj zemlji crnila ima posvuda, od džamije i crkve, pa do dječijeg vrtića i ekonomije. Upravo me je iz tog razloga, jedna, naizgled, vrlo pozitivna vijest nemalo iznenadila, skoro pa zatekla, zvučeći potpuno surealno: „U Australiji raste interesovanje za turističke potencijale naše zemlje“. Čuj u Australiji? Na drugom kontinentu, drugom kraju svijeta, pa baš za našu Bosnu i Hecegovinu? Nemoguće!? Ali, ako je istinito, onda genijalno! Kliknuh bez razmišljanja, hvatajući se za jedinu pozitivnu vijest toga dana.

„Ko visoko leti, nisko pada“ – što se može reći za moje oduševljenje, a potom i raspoloženje nakon što sam pročitao kompletan tekst. Ispostaviti će se da je upravo ova vijest utjelovljenje dvije stvari koje prezirem – amaterizma i ljudske gluposti. Ukratko, radi se o nemušto napisanom hvalospjevu nekoga od činovnika iz ambasade u Australiji, a koji su se željeli pohvaliti 'redizajnom' njihove web stranice, što će po njihovoj logici kreirati (na neki mističan način) veći interes i privući turiste iz daleke Australije u Bosnu i Hercegovinu. Ok, i sam se bavim PR-om i prodajem te usluge, stoga razumijem potrebu komuniciranja, čak štoviše, zagovornik sam toga, no nema ničeg goreg hvaliti se nečim čega bi se trebalo stidjeti. A to je sigurno web stranica ambasade BiH u Australiji! Mene je prosto sramota, a Vi prosudite sami. No jedno je sigurno, ja sam, u 17 godini i vremenu PC-ija 486 pravio bolje!

Web Stranica

Moj problem nije ni to što loše izgleda, pa čak ni da je hostirana na nekom besplatnom severu. Mogu čak preći, bojažljivo doduše, preko pomisli kako li je onda izgledala prije, ako redizajnirana izgleda ovako kako izgleda. Ali, ono što jeste moj problem i frustracija je činjenica da je ovo još jedna potvrda da u nekim ambasadama BiH širom svijeta rade ispodprosječni, nekompetentni ljudi koji svojim neznanjem i neradom čine mnogo više štete nego što je to prosječan građanin može i zamisliti.

Loš imidž naše zemlje u svjetskim medijima i svjetskoj javnosti je nepobitna činjenica, a rezultat je godina i godina akumulacije loših vijesti koje su dolazile sa naših prostora. Loš vanjski imidž poguban je za sve sfere našeg društva, a tim više što je naša zemlja geografski i ekonomski vrlo mala, te stoga značajno zavisi od odnosa sa ostatkom svijeta i međunarodnom zajednicom. Loš imidž naše zemlje osjeti se na makroekonomskom nivou, jer nas svi, od Google-a (guess what, Google Maps i dalje ne rade u BiH!), doskora i McDonaldsa, iole bitnih pjevača i umjetnika, ali i investitora zaobilaze u veoma, veoma širokom luku.

Zapitajte se sami, da imate dovoljno novca za daleka luksuzna putovanja (hajmo malo napregnuti sanjarsku energiju) koliko Vâs bi za Vašu destinaciju odabrali neko simpatično mjestu u Iraku, Afganistanu, Pakistanu ili Japanu. Sigurno ne biste ni u ludilu jer je medijska percepcija istih, njihov javni imidž, daleko od poželjne turističke destinacije. Što na kraju krajeva, uopšte ne mora biti istina. Sigurno postoje vrlo privlačne destinacije unutar svake od tih zemalja, čak i privlačnije i bogatije nego druga 'razvikanije' top turističke destinacije.

Posljedicu negativnog imidža ili negativnog brenda naše zemlje, ponajviše osjete građani ove zemlje, što indirektno kroz navedene kanale (npr. nedostatak turista i njiihovog novca) što direktno – u onim gorkim trenucima kada predajete BH pasoš na međunarodnim graničnim prelazima. Ja ga osjetim u poslovnoj komunikaciji u inostranstvu sa potencijalnim poslovnim partnerima, jer mi činjenica da me, pri spomenu zemlje porijekla, povezuju sa slikama poplava, izbjeglica, tužnih i jadnih ljudi, sigurno ne pomaže kada govorim o kreativnim uslugama, produkciji itd.

No, imidž zemlje nije uklesan u kamenu, baš kao ni imidž bilo koje osobe, kompanije, proizvoda, usluge itd. Imidž i brend je rezultat (ne)organizovane, (ne)planske i (ne)kontrolisane komunikacije o nekome ili nečemu. Stoga, logično rješenje bi bilo da se neko time pozabavi. Nisam najupućeniji u organizaciju i raspodjelu nadležnosti unutar državnog, skupo plaćenog, aparata, no logikom se nameće da bi ova tema trebala biti u nadležnosti Ministarstva vanjskih poslova.

Ambasade, ambasadori, te uposlenici ambasada u zemljama trebali bi biti najodgovorniji za komuniciranje tog imidža, no imaju li oni kapaciteta za to? Marketinški obrazovane, stručne, pa možda najbitnije motivisane ljude, ljude koji vole svoju zemlju i ljude sa idealima koji su svjesni višeg značaja pojedinačnih aktivnosti? Organizacionu strukturu, zakonske okvire kao funkcionalni aparat koji im omogućuje funckionisanje i poduzimanje planiranih aktivnosti. Najbitnije - imaju li strategiju, kratkoročnu, dugoročnu? Sudeći po web stranici ambasade u Australiji, a i mnogim drugim širom svijeta, jasno je da nemaju.

I to je tužno, mnogo više nego što je smiješno. Pretužno i pogubno mnogo više nego što bilo ko može pretpostaviti i izmjeriti.

Na kraju, da ne budem samo kritičar, te radim ono što zagovaram, ambasadi BH u Australiji, ovako javno, nudim da im moja agencija napravi web stranicu i prezentaciju, onako pro bono. Neće je se postidjeti, a niti bilo ko drugi od BH građana. A ako se ikod ikad bude bavio mišlju strategije o imidžu naše zemlje i kako ga poboljšati, i tu stojim na raspolaganju. Zapravo je sve mnogo jednostavnije nego što se čini, niti mora da košta basnoslovne sume novca (jer je to prvo za šta se nesposobni hvataju – nedostatak para). Samo se mora htjeti, željeti, a sve se može kad se hoće. Bosni i Hercegovini je re-branding prijeko potreban.

A zašto bih to radio – iz vrlo sebičnih razloga i koristi. Da sutra, za 10 godina, moje dijete umjesto sumnjičavog pogleda na graničnom prelazu, osjećaja nelagode i knedle u grlu, dobije osmijeh i poštovanje kao i većina drugih putnika.

boriscigler
http://boriscigler.blogger.ba
19/06/2011 17:54